RPA-lösning effektiviserar Green Cargos kundtjänst

Green Cargo

Green Cargos tillväxtresa skapade en stor belastning på bolagets kundtjänst. Med hjälp av en robotiserad processautomatisering (RPA) kunde bolaget frigöra värdefulla resurser och skapa en mer meningsfull vardag för kundtjänstmedarbetarna.

Som en hållbar logistikpartner är Green Cargo en viktig aktör i det skandinaviska näringslivet. En viktig del är att möta sina kunder genom en bra och serviceinriktad kundtjänst. Men i takt med bolagets tillväxtresa var det svårt att hinna med alla ärenden, något som också hämmade utveckling och belastade medarbetarna i kundtjänsten.

Analys av flöden och rutiner

För att hitta nya vägar framåt inledde Green Cargo ett samarbete med Aspire. Där kunder erfarna verksamhetskonsulter analysera kundtjänstens flöden och rutiner. Utifrån den analysen föreslogs en mjukvarurobot som komplement till medarbetarna i kundtjänsten. Resultatet blev en robotiserad processautomatisering (RPA) som frigjorde värdefulla resurser.

Uppskattad och effektiv robotkollega

Mjukvaruroboten jobbar nu sida vid sida, i samma system och gränssnitt, med de anställda i Green Cargos kundtjänst. Efter att roboten kom in i verksamheten skapade den tid för medarbetarna i kundtjänsten att fokusera på mer komplexa och tidskrävande ärenden vilket skapar roligare och mer omväxlande arbetsdagar. Roboten tar hand om repetitiva ärenden, kan jobba på dygnet runt och klonas om belastningen kräver det.

Ökad effektivitet i verksamheten

Kundtjänsten kan nu hantera fler kunder med samma resurser.

– Vi hade utvärderat flera leverantörer av RPA-lösningar, men valet föll till slut på Aspire tack vara den erfarenhet och kompetens från den här typen av uppdrag. Vi ser stora automatiseringsmöjligheter även i framtiden för Green Cargo där vi kan utnyttja erfarenheten hos Aspire, säger Kenneth Isacsson, Service Owner på Green Cargo IT.

Fortsatt effektivisering och utveckling

Med hjälp av roboten har Green Cargo effektiviserat sin kundtjänst, vilket har gett möjlighet till en snabbare tillväxt. Aspire sköter hela Green Cargos RPA-lösning och arbetar kontinuerligt med effektivisering och vidareutveckling av deras processer. De har för närvarande fyra robotar som totalt hanterar tio olika processer inom bolaget.

Relaterat innehåll

/

Pressmeddelande

DEKRA väljer Aspire för utveckling av nytt molnbaserat verksamhetssystem

Läs mer
/

Artikel

Fem tips – så lyckas du med ditt innovationsprojekt

Läs mer
/

Artikel

Maximera potentialen genom att kombinera IoT och AI

Läs mer

Skriv en rad!

Ingen fråga är för dum och ingen utmaning är för stor. Testa oss, vi älskar utmaningar!